תוכן עניינים

עיצוב לוגו לעסק שלך

אז אתה רוצה לעצב לוגו עבור החברה או הארגון שלך. אם יש לך את המשאבים, ההצעה הראשונה שלנו היא לשכור או להזמין מעצב. עיצוב לוגו אולי נראה פשוט, אבל תשאל כל מעצב טוב והוא יגיד לך שזה לא. תהליך העיצוב הוא לעתים רחוקות פשוט.

בנוסף, אתה מקבל את מה שאתה משלם עבורו, ואנחנו רוצים שיהיה לך את הטוב ביותר. אבל אם אתה צריך להתחיל לבנות את הזהות החזותית של המותג שלך ושכירת מעצב אינה אופציה עבורך, אנחנו כאן כדי להדריך אותך. ביקשנו משלושה מעצבים עם ניסיון משותף של 25+ שנים לשתף אותנו כיצד הם מעצבים לוגו.

מה שאמרו עשוי להפתיע אותך.

מהו לוגו?

השאלה הזו כנראה מעלה תמונות חיות של תפוח עם ביס שנלקח ממנו. אחרי הכל, כולנו יודעים מהו לוגו.

לוגו הוא סמל או עיצוב המשמש לזיהוי חברה או ארגון. כמו גם את המוצרים, השירותים, העובדים שלה וכו' . בהגדרתו הפשוטה, לוגו מזהה. כך מכירים וזוכרים את החברה שלך בין היתר. הוא מתפקד כפנים של העסק שלך.

הלוגו שלך יכול להיות גם הזדמנות להצהיר על הארגון שלך. קחו את של אמזון. חץ הסמיילי מתקשר שהחברה מוכרת הכל מ-"AZ" וגם מייצג עד כמה הלקוחות מרוצים כשהם קונים איתם.

אזהרה אחת היא שלמרות שלוגו יכול להעביר משמעות עמוקה יותר, הוא לא חייב. למעשה, רוב החברות שמתקשות להחליט על לוגו פשוט מבקשות ממנו יותר מדי. אז זכרו, ללוגו אולי יש תפקיד חשוב, אבל הוא לא הכל.

לוגו אינו:

  • המותג שלך
    זהו שילוב נפוץ, אבל הלוגו שלך אינו המותג שלך. והמותג שלך הוא לא הלוגו שלך. המותג שלך אינו מוחשי; זה המוניטין שלך. על מה אנשים חושבים כשהם שומעים את שמך, מה הם מספרים עליך לאחרים. איך שאתה גורם להם להרגיש. המותג שלך בנוי מאלף נקודות מגע עם הלקוחות שלך – לא מלוגו.
  • הזהות החזותית שלך
    כאשר חברות או ארגונים חדשים מבקשים לוגו, מעצב טוב יגיד, "אתה לא צריך רק לוגו, אתה צריך זהות מותגית." לוגו הוא חלק מהתמונה, אבל לא כל העניין. הוא רק תמונה אחת בתוך מערכת חזותית גדולה יותר שכוללת את הצבעים, הטיפוגרפיה, הצילום, הוויזואליה, הפריסה וכו'.
  • אינדיקטור להצלחה
    הלוגו שלך לא הולך ליצור או לשבור את העסק שלך. הלוגו של אנרון היה טוב, אבל הקוד האתי של החברה לא. שני גברים ומשאית היא חברה של מיליארד דולר, והלוגו שלה הוא ציור של דמות מקל שעוצבה על מפית על ידי אמם של המייסדים. הלוגו הטוב ביותר בעולם לא יכול להציל עסק מושחת, וגם הלוגו הגרוע ביותר לא יכול לעכב עסק טוב.

כעת, לאחר שהבנו מה לוגו יכול ולא יכול לעשות, בואו נתחיל בתהליך העיצוב.

כיצד לעצב לוגו

הנה שני דברים שכדאי לזכור כשאנחנו צוללים פנימה:

  1. עיצוב הוא הרבה אסטרטגיה. כן, תצטרך ליצור משהו ויזואלי בשלב מסוים. אבל חלק הארי בעבודה הוא אסטרטגי, במיוחד בהתחלה. היו מוכנים לעשות יותר חשיבה וקבלת החלטות מאשר לצייר.
  2. אתה לא רק מעצב לוגו. זכור שהלוגו הוא רק חלק ממערכת חזותית גדולה יותר, והחלקים האישיים שלו צריכים לעבוד יחד.

כדי לעשות זאת נכון, תרצה לעבוד בשלבים. למרות שתהליך של כל מעצב נראה אחרת, לתהליך שאנחנו הולכים להדריך אותך יש חמישה שלבים:

  • גילוי
  • חקר
  • עצב
  • צמצם
  • הגדר

נתאר מדוע כל שלב חשוב, את סדרת הפעולות או הצעדים שעליכם לבצע, ואת התוצר הסופי שאליו אתם רוצים להגיע.

שלב ראשון: גילוי

מטרה

שלב הגילוי הוא שלב ה"שאלות". מעצבים מנצלים את הזמן הזה כדי להכניס כמה שיותר הקשר ורקע כדי להבין היטב את החברה או הארגון של הלקוח שלהם. את ערכיו, תכונות המותג וכו'. זה גם הזמן להעלות שאלות עיצוביות מקדימות לגבי המראה והתחושה הרצויים. השימושים האפשריים וכל פריטי חובה או בקשות מיוחדות.

עבורך, זה יהיה יותר שלב של גילוי עצמי. המטרה שלך היא לקבל הבנה מוצקה של מי החברה/הארגון. במה אתה מאמין, מה אתה רוצה להשיג ואיך אתה רוצה להגיע לשם. זכור, אתה לא רק מעצב לוגו. אתה מעצב את זהות המותג שלך.

למרות שאתה עשוי לחשוב שאתה יודע את הדברים האלה, אני ממליץ לעבור את התרגיל של כתיבת התשובות. הניחוש שלי הוא שיש כמה דברים שלא שקלת.

תהליך

שאל את עצמך:

  • למה אתה רוצה ו/או צריך לוגו חדש? מה הזרז לעיצוב הזה?
  • מה המשמעות/הסיפור מאחורי שם החברה שלך?
  • מי הם קהלי היעד שלך?
  • מי המתחרים העיקריים שלך?
  • מה המטרות שלך עבור הלוגו החדש הזה? כיצד תימדד "הצלחה"?
  • מי הם 3-5 המותגים המובילים שהם "מודלים לחיקוי?" את המראה והתחושה של מי אתה מעריץ?
  • מה אתה רוצה שאנשים ירגישו כשהם רואים את הלוגו שלך?
  • מהם הערכים שאתה רוצה שהמותג שלך יבטא?
  • מהם המאפיינים הייחודיים של אישיות המותג שלך? לדוגמה: האם המותג שלך מעודן, סקרן, נוסטלגי, תוסס וכו'? 
  • מה יהיו מקרי השימוש העיקריים של הלוגו/מערכת החזותית? חֶברָתִי? אתר אינטרנט? חולצות?
  • יש בקשות מיוחדות או פריטי חובה הכלולים בעיצוב? אם רענון ויזואלי, משהו שכדאי לשמור מהלוגו הקודם?

שתענה על שאלות אלו, תסכם את התשובות באסטרטגיה יצירתית המספקת סקירה כללית של העסק שלך. אתה יכול לכלול את: המטרה לתהליך העיצוב, הטון של המותג שלך, שיקולים חזותיים וחזון מוקדם למערכת העיצוב והלוגו. כולל כל הנושאים שעלו בשלב זה.

לא רק שתשתמש במסמך האסטרטגיה הזה כדי להנחות את השלב הבא. אתה גם תשתמש בו כדי לשפוט את הצלחתך לאורך התהליך. בסופו של כל שלב, העריכו את התוצרים שלכם לפי מידת התאמתם לחזון שנקבע באסטרטגיה היצירתית. כאשר עולות דעות והעדפות אישיות באופן בלתי נמנע, חזור למסמך זה כדי להישאר אובייקטיבי.

שלב שני: חקירה

מטרה

זהו שלב המחקר שלך. שלב החקירה עשוי להיות הכי כיף וכמי שמתחיל בתהליך העיצוב הזה לבד, ואולי בפעם הראשונה – המועיל ביותר.

בעיקרו של דבר, תפנה את המיקוד כלפי חוץ כדי לפגוש ולחקור עיצוב בעולם. המטרה שלך כאן היא כפולה: לקבל השכלה ולקבל השראה.

תהליך

התחל פשוט על ידי חיפוש עקרונות עיצוב בסיסיים. קרא את היסודות כמו סגנון, צבע וטיפוגרפיה.

המעצבים שלנו ציינו שעקרונות מסוימים של תורת הצבע יכולים להיות מועילים במיוחד עבור עיצוב לוגו. צבעים שונים מעוררים רגשות והתנהגויות שונות. הם עוזרים לך ליצור את התגובה הרגשית הרצויה מהקהל שלך. דברים מרתקים, באמת.

לדוגמה, כחול מעורר אמון, אמינות וסמכות. זה לא מקרי שכחול הוא בחירה פופולרית עבור בנקים, כרטיסי אשראי ותוכנה. ירוק מעורר תחושות של שלווה, צמיחה ובריאות. חברות כמו Whole Foods ו-BP משתמשות בירוק במיתוג שלהן כדי להציג רמת אכפתיות לכדור הארץ.

גלה איזה צבע יעורר את הרגשות שאתה רוצה מהקהל שלך.

לאחר שהבנת את היסודות, התחל לאסוף מידע. תסתכל קודם כל על המתחרים המיידיים שלך, ואז על התעשייה הרחבה יותר. אל תסתכל רק על לוגואים. חווה את המערכת הוויזואלית כולה על ידי צפייה במותגים על פני מספר ערוצים. כלומר אתר אינטרנט, רשתות מדיה חברתית שונות וכו'. רשום הערות. אילו אלמנטים בולטים לך, גם טובים וגם רעים?

לאחר מכן, הסתכל מחוץ לתעשייה שלך. גלה מה המגמה בקרב קהילת העיצוב.

הצגה

צור לוח מצב רוח כדי לאסוף את כל התמונות, העיצובים, שילובי הצבעים, התמונות, האיורים וכן, לוגואים, שהרגשת שאתה נמשך אליהם. ולייצג את המראה והתחושה שאתה רוצה לזהות המותג שלך.

אתה יכול ליצור לוח אמיתי על ידי חיתוך והדבקה של תמונות מודפסות. אבל רוב המעצבים עושים זאת דיגיטלית. הדרך הקלה ביותר לאסוף היא Pinterest. אבל אם אתה צריך לשתף/לבדוק בקלות, פשוט העתק והדבק את התמונות במסמך.

אם אתה נמשך לכמה כיווני עיצוב, צור לוחות אווירה נפרדים לכל אחד מהם. הקפד לכלול תיאורים קצרים על האופן שבו הבחירות החזותיות של כל לוח מבטאות את תכונות המותג המפורטות באסטרטגיה היצירתית שלך. באופן אידיאלי, תציג את הלוחות האלה בפני חברים אחרים בצוות שלך. או למקבל החלטות. והם יעזרו לך לצמצם את הכיוונים השונים לאחד.

שלב שלישי: עיצוב

מטרה

המטרה כאן היא די פשוטה: קחו את כל השיקולים והתשומות משני השלבים הראשונים והתחילו לייצר כמה עיצובי לוגו.

תהליך

יש הרבה שצריך לקחת בחשבון כשניגשים לעצב לוגו:

כלים

לפני שתתחיל, ודא שיש לך את מה שתצטרך לעצב:

עיפרון ונייר

שרטוט של כמה רעיונות ראשוניים הוא מקום נהדר. אל תסבך את זה יותר מדי. עיצוב הוא תהליך איטרטיבי. גם אם אתה חושב שאתה לא יכול לצייר, צור סקיצות גסות של הרעיונות שבראש שלך. המוח ייאלץ לחשוב בצורה יצירתית – וזה בדיוק הלך הרוח שאתה צריך.

תוכנה לעיצוב גרפי וקטור

הסטנדרט בתעשייה לתוכנת עריכת גרפיקה וקטורית הוא Adobe Illustrator— אבל זה לא זול ולא בהכרח ידידותי למתחילים. אתה יכול לנסות כלים חינמיים דומים כמו Inkscape ו- Vectr.

למה וקטור? כל הלוגואים הם תמונות וקטוריות, כלומר במקום פיקסלים, הם מורכבים מקווים המוגדרים על ידי נוסחאות מתמטיות. וקטורים קלים יותר לשינוי וקנה מידה.

גופנים

ייתכן שתרצה לבדוק הורדת גופנים נוספים. משאבי גופנים בחינם כוללים את הגופנים של גוגל, וספריית Font Squirrel. אתה יכול גם לרכוש גופנים באתרים כמו MyFonts ו- FontShop.

כלים חינמיים לעיצוב לוגו

אם חסרים לך זמן, כסף וכישורי עיצוב, יש הרבה כלים מקוונים שיבצעו את העבודה. רוב האתרים הללו מציעים תבניות הניתנות להתאמה אישית.זו הדרך המהירה ביותר ליצור לוגו שנראה מקצועי. רק זכור, אתה מסתכן בהקרבה שלל מקוריות.

שיקול אחרון הוא שבעוד שהכלים הבאים הם בחינם, ייתכן שיהיה עליך לרכוש את קובץ הווקטור הסופי והניתן להורדה.

חמשת הכלים המובילים לעיצוב לוגו מקוון:

  • Looka
  • Hatchful
  • LogoMakr
  • DesignEvo Free Logo Maker
  • Canva Logo Maker

סוגי לוגו

בין אם תחליט לעצב את הלוגו שלך מאפס או להשתמש בתבנית, נקודת התחלה טובה היא להכיר את שבעת סוגי הלוגואים:

 מילה

למותגים מסוימים אין סמל גרפי והם מחליטים במקום זאת להציב את שם החברה או הארגון שלהם בראש ובראשונה. במקרה זה, טיפוגרפיה היא הכל. לא משנה מה בחירת הגופן שלך, זה חייב להיות קריא.

סימן מותג

ידוע גם בשם "סימנים ציוריים", סימני מותג הם הסמל הגרפי בלוגו. סמלים אלו בדרך כלל ניתנים לזיהוי ויוצרים חיבור מיידי במוחם של הקהל שלכם. לדוגמה, שן לרופא שיניים, הרים לחברת חוצות וכו'.

תצטרך לשלב סימן מותג עם שם החברה או הארגון שלך בהתחלה. אבל לאחר זמן, הסמל לבדו יכול לשמש קיצור רב עוצמה ויזואלי למותג ידוע.

סימן שילוב

סוג זה של לוגו משלב גם סמל וגם מילים, ויוצר את הלוגו המסורתי יותר שכולנו מכירים. שחק עם המיקום של כל אלמנט עד שתמצא פריסה שאתה אוהב. אתה יכול גם לאפשר שילובים שונים של השניים בהקשרים מסוימים, אותם נסקור בשלב "הגדר".

לוגו מופשט

כפי שהשם שלהם מרמז, סימני לוגו מופשטים פחות מזוהים ובדרך כלל יותר גיאומטריים. הם נהדרים כאשר אתה רוצה משהו ייחודי לחלוטין למותג שלך. שוב, אנו ממליצים מאוד להתאים את הסמלים האלה עם שם החברה או הארגון שלך עד שתבנה מספיק זיהוי מותג כדי לאפשר לסמל לעבוד לבד.

אותיות

לוגו אותיות, הנקרא גם לוגו "מונוגרמה", הוא נהדר אם השם שלך ארוך או מגושם. אתה יכול לבחור לקצר את שמך או פשוט להשתמש בראשי התיבות. הטיפוגרפיה חשובה מאוד. למרבה המזל, עם פחות אותיות ופחות דאגה לקריאות, אתה יכול להשתמש בסטיילינג יצירתי יותר.

קמע

בהתאם לאישיות המותג שלך, קמע יכול להיות כיף. בנוסף, הם גמישים יותר מהסמל הסטנדרטי. מכיוון שהביטויים וההקשרים שלהם יכולים להשתנות. רק הקפד להשתמש בסגנון שמתאים למסר ולרגש שאתה רוצה להעביר. אם אתה הולך על אווירה רצינית יותר, קמעות הם לא בחירה מצוינת.

סמלים

לוגו של סמל כוללים טקסט בתוך סמל. סמלים  קיימים כבר זמן רב ויכולים לתקשר מסורת ויוקרה.

סמלים

אם תחליט שאתה רוצה סמל בלוגו שלך – בין אם מסורתי או מופשט – ייתכן שתצטרך לעשות סיעור מוחות. הנה כמה טיפים מהמעצבים שלנו ליצירת סמל שמתאים למותג שלך: 

  1. צור קשרים. שקול את שם החברה או הארגון שלך, ורשום כמה מילים קשורות שאתה יכול לחשוב עליהן. לדוגמה משתלה. נכתוב מילים כמו גידול, גינה, עץ, יער, עלים, ענפים, חממה וכו'. מילים אלו מעלות את אוסף התמונות שלהן, שכולן יכולות להיות בחירות ברות קיימא עבור סימן מותג.
  2. תחשוב באופן פיגורטיבי. כאן נכנסות לתמונה השאלות בשלב ה"גילוי". בהתייחסות לדוגמא של אמזון, החיוך מייצג עד כמה קונים באמזון שמחים ומרוצים. שקול איך אתה רוצה שהקהל שלך ירגיש, או איזה מסר אתה רוצה להעביר. האם יש סמלים שעולים בראש?
  3. תהיה מילולי. בעוד שהמעצבים שלנו הזהירו שלא ללכת עם הבחירה הברורה ביותר, אתה עדיין יכול לשקול פרשנות מילולית למסר המותג שלך. רק אל תפחד לשחק עם זה. שים טוויסט ייחודי. נסה לשלב סמל מילולי עם משהו פיגורטיבי יותר.
  4. תהיה מוזר. בשלב זה אין כללים. תחשוב מחוץ לקופסה כמה שאתה רוצה. כפי שנאמר, לעתים קרובות זה המקום שבו הקסם מתרחש. אל תשאל אם משהו הגיוני. זה יכול להיות המפתח שפותח את הרעיון המנצח.
  5. ליצור, להעריך, לחזור. עשה זאת כמה פעמים שאתה צריך כדי לצמצם את האפשרויות שלך. רוב המעצבים עוברים מספר סבבים לפני שהם מגיעים לדברים הטובים. איטרציה היא שם המשחק. ואל תשכח לבקש חבר לעזרה. לפעמים אתה רק צריך עיניים רעננות.

גופנים

אם תחליט ללכת עם לוגו מילה או אותיות, זכור כמה חשובה הטיפוגרפיה. בדומה לצבעים, גופנים שונים מעלים פרשנויות שונות לאישיות המותג שלך.

ישנם אינספור סוגי גופנים, אך כולם מתחלקים לאחת משלוש משפחות (הנקראות גם גופנים): Serif, sans serifs ו-script.

גופני Serif

יש להם קווים קטנים או קווים המחוברים לקצה הקווים הגדולים יותר באות או בסמל. גופנים אלה הם קלאסיים ויכולים להיות בחירה טובה כאשר אתה רוצה לתקשר אמון, מסורת ותחכום.

גופנים sans serifs

אלו גופנים שאין להם סריפים מחוברים לאותיות. התוצאה היא קו חד ונקי שנראה מלוטש ומודרני. גופני Sans Serif הם משפחת הגופנים המועדפת לדיגיטל מכיוון שהם קלים יותר לקריאה. אם אתה הולך על עיצוב מינימליסטי, פונטים אלה הם המתאימים.

Script

Script מחקים כתב יד סתמי, ויוצרים אפקט של חתימה. לעתים קרובות הם מרגישים יותר אותנטיים ומקוריים.

עכשיו, כשיש לך את כל המידע כיצד לעצב לוגו, אל תשכח: ליצור, להעריך, לחזור.

לספק

אתה צריך בסופו של דבר לקבל לפחות עיצוב לוגו אחד. זה גם נפוץ בשלב זה שיש שניים או שלושה לוגואים לבחירה. בשלב הבא, נפרט יותר כיצד להעריך את העיצובים שלך.

שלב רביעי: צמצם

המטרה

אם סיימת את השלב האחרון עם מספר אפשרויות שונות, זה הזמן לצמצם. יש לך כבר בחירה סופית? גדול! בואו נעמיד אותה במבחן.

תהליך

הערך את העיצובים שלך על ידי שאלת השאלות הבאות:

מה עושה לוגו לנהדר?

לוגו נהדר הוא:

  • Simple
  • Memorable
  • Evocative

איפה תשתמש בלוגו זה?

שקול גם את מקרי השימוש העיקריים שלך. כמו אתר האינטרנט שלך או פרופילי מדיה חברתית. וגם את מקרי השימוש המשניים שלך, כמו חומרי שיווק מודפסים, גיוס באנרים ואירועים וכו'.

אל תעצור בשיקולים. השתמש על רקעים שונים כדי לוודא שהתמונה, המילים והמסר הכללי מתורגמים לכל מדיה. כל סימן לוגו צריך להיות יעיל בגדלים רבים, אבל יישומים קטנים ודיגיטליים הם קריטיים.

האם ללוגו יש רגליים?

האסתטיקה משתנה. טרנדים באים והולכים. אבל הערך של הלוגו שלך רק יתחזק ככל שהזמן יעבור. שקול אם אתה רואה את הלוגו שלך מחזיק מעמד עוד 5, 10, 15, אפילו 20 שנים מהיום.

כמו כן, שקול את הלוגו בהקשר של כל הזהות החזותית שלך. ייתכן שזה צריך להיות תרגיל נוסף. קח את האלמנטים השונים של עיצוב הלוגו, כמו צבעים, גופנים וסגנונות. ראה כיצד תוכל לשלב אותם במקומות אחרים בשימוש שלך.

לבסוף – ואחד המעצבים שלנו היה די נחרץ לגבי זה: הכן גרסה בצבע אחד, שחור ולבן של הלוגו שלך. וודא שניתן להפוך אותו לצבעים כהים. אם לא תעשה זאת, זה פתח לבעיות בעתיד.

הצגה

עכשיו, אתה אמור לקבל עיצוב לוגו סופי שאתה אוהב. סביר להניח שלקח לך זמן הגון כדי לקבל כל אלמנט בדיוק כמו שצריך. השלב החמישי והאחרון שלנו יעזור לך להבטיח שזה יישאר כך.

שלב חמישי: הגדר

מטרה

כשזה מגיע לשמירה על שלמות זהות המותג שלך, איכות ועקביות הם המפתח. בהתחשב במספר המקומות שישתמשו בלוגו – ומספר האנשים שייתכן ויצטרכו להשתמש בו, חשוב להגדיר מערכת כללים והנחיות כיצד להתייחס ללוגו שלך. ואיך לא להתייחס.

תהליך

כדי להתחיל, שקול את כל ההנחיות שיש לך לגבי הגודל, הצבע, הפריסה, הטיפול, המיקום, הכיוון וכו'

כמה שאלות שכדאי לשאול את עצמך:

  • האם יש רק צבע רקע מסויים שעליו צריך להציב את הלוגו שלך?
  • האם ניתן להשתמש בלוגו על גבי צילום? אם כן, האם אתה יכול לשנות את הצבע כדי לעזור לו לבלוט?
  • אם יש לך לוגו משולב מכמה אלמנטים. האם ניתן להפריד את האלמנטים בהקשרים מסוימים?

כדי להבטיח שהלוגו ישמור על השפעה חזקה, אל תפחד לכלול כמה כללי "לעולם לא" כדי למנוע שינויים או עיוותים. 

הצגה

השתמש במדריך סגנון. מדריך סגנון יכול להיות פשוט או מקיף ככל שאתה צריך. הוא יכול להכיל את כל המותגים, הכתיבה וההנחיות החזותיות. כמו גם את כל התבניות והרכיבים שמעצבי המוצר צריכים כדי לבנות את האפליקציה.

אבל אתה לא צריך לבנות אתר חדש לגמרי כדי להציג את הסטנדרטים של המותג שלך. רק ודא שהם מועברים כראוי לצוותים שלך ושהם נגישים בקלות לכולם. רוב המעצבים יוצרים PDF ומשתפים אותו בספריית המשאבים הפנימית של החברה או הארגון.

מסקנה

אחרי כל זה, אולי אתה אומר, "וואו, זה הרבה." אנחנו יודעים איך אתה מרגיש. לא הגזמנו כשהזכרנו כמה עבודה מושקעת בעיצוב לוגו. למעצבים לוקח בדרך כלל שבועות לעבוד על כל השלבים. אז העצה האחרונה שלנו היא זו: אל תמהר. קח את הזמן כדי לעבור על התרגילים שתיארנו בכל שלב. העיצוב הסופי שלך ישקף את רמת המאמץ שהשקעת בו.

וזכור, בסופו של יום, הלוגו שלך לא בונה את המותג – האנשים כן.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים שיעניינו אותך